هپاتیت های ویروسی را بشناسیم

2 2021-07-06

هپاتیت های ویروسی را بشناسیم

هپاتیت های ویروسی به آن دسته از بیماریهای کبد اطلاق می شود که التهاب و ضایعه در کبد توسط  ویروس ها ایجاد گردد البته هپاتیت یا التهاب کبد با عوامل دیگری نیز چون نرسیدن کافی خون به کبد، سموم، مصرف الکل، مصرف بعضی داروها و بیماریهای اتوایمیون ارتباط دارد. هپاتیت های ویروسی توسط 6 نوع ویروس (G, E, D, C, B, A  ) بوجود می آید که 3 مورد اول آن شایع تر می باشد. کبد مهم ترین عضو برای خنثی سازی سموم و پاک سازی خون می باشد اگر درنتیجه هپاتیت، کبد کار خود را بدرستی انجام ندهد یکی از اولین علائمش می تواند زردی پوست و چشم یا یرقان باشدکه به علت بالا رفتن بیلیروبین خون بوجود می آید. این افزایش بیلیروبین ممکن است باعث خارش پوست ، تهوع و تب گردد.

هپاتیت A :

این نوع هپاتیت که توسط ویروس هپاتیت A بوجود می آید با بقیه انواع فرق دارد معمولا خطرناک نبوده و به هپاتیت مزمن و سیروز کبدی ( بیماری پیشرفته که منجر به نارسائی کبدی می شود) تبدیل نمی گردد. هپاتیت A از طریق تماس با مدفوع فرد آلوده و یا تماس نزدیک با وسایل یا خود بیمار بوجود می آید. انتقال بیماری از طریق دهان بوده و با خوردن غذا و یا نوشیدنی آلوده بیمار منتقل می شود. شیوع این بیماری معمولا در دوران دبستان زیاد بوده و در کشورهای آسیایی شیوع آن بالاتر می   باشد. علائم بیماری شامل: تهوع، استفراغ، یرقان، تب پائین، خستگی، درد شکم، ادرار تیره رنگ و دردعضلانی است. باید توجه داشت ممکن است تمام این علائم در بیمار به خصوص کودکان کم سن دیده نشود درحالیکه در افراد بالغ ممکن است علائم خیلی سنگین باشد. هپاتیت A درمان دارویی نداشته و با استراحت و رژیم غذایی متعادل بهبود می یابد. بعداز آلودگی به ویروس بیمار تا ظهور علائم می تواند بیماری را به دیگران انتقال دهد اما معمولا پس از2هفته از علائم بیماری انتقال آن به دیگران نادر می باشد. هپاتیت Aدارای واکسن بوده و در صورت مسافرت به مناطق آلوده به این ویروس برای افراد بین 2 تا 20سال واکسن توصیه می گردد. رعایت بهداشت و شستشوی دست ها با آب و صابون و ضدعفونی کردن مواد آلوده به جلوگیری از بیماری کمک می کند. برای تشخیص آلودگی به هپاتیت A با انجام ازمایش HAV-AbوHAV-IgM و به روش الکتروکمی لومینسانس (ECLIA)  کمپانی  Roche آلمان درگروه آزمایشگاه های دکتر نژاده می توانید از وضعیت آلودگی به این بیماری در گذشته و حال مطلع گردید.

هپاتیت B:

این بیماری توسط ویروس هپاتیت B منتقل می گردد و انتقال آن از طریق تماس جنسی و یا تزریق با سرنگ آلوده و از هر طریقی که آلودگی به خون باشد مثل تماس زخم با مواد آلوده به هپاتیت B انجام می شود. انتقال از مادر به جنین راه انتقال دیگر بیماری است. علائم بیماری از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی، درد شکم، تیره شدن ادرار، یرقان و درد مفاصل می باشد. شدت علائم از فردی به فرد دیگر می تواند ضعیف تا شدید باشد. اهمیت و خطر هپاتیت B در عوارض مزمن آن می باشد.در بعضی افراد ایجاد سیروز می کند که در این حالت سلول های کبد از بین رفته و بافت چربی جای بافت اصلی کبد می نشیند و در نتیجه اعمال کبد مختل می گردد. سیروز ممکن است به نارسایی و یا سرطان کبد منجر شود. ویروس هپاتیت D نیز در بیماران مبتلا به هپاتیت B ممکن است موجب شدت علائم بیماری شود. راه انتقال هپاتیتD  نیز مانند هپاتیت B می باشد. تشخیص بیماری از طریق انجام آزمایش خون شامل : HBe-Ab, HBs-Ag, HBs-Ab, HBe-Ag, HBc-Ab, HBc-IgM می باشد که برای پزشکان کمک کننده بوده و آن ها را قادر می نماید که بدانند بیماری در چه مرحله ای است. کلیه آزمایشات با روش ECLIA کمپانی Roche آلمان با ارزش بسیار بالا انجام می گردد. در بیمارانی که میزان آلودگی کم یا خیلی زیاد است جهت تشخیص یا درمان از روش های مولکولی (PCR) کمی و کیفی نیز استفاده می گردد.

گروه آزمایشگاه های دکتر نژاده با استفاده از کیت های دارای CE, IVD و تجهیزات Real time-PCR کمپانی های به نام دنیا این آزمایشات را با کیفیت بالا و در کمترین زمان ممکن و به صورت اورژانسی و روزانه به پزشکان گرامی پاسخ دهی می نماید. هپاتیت B درمان دارد و اغلب موفقیت آمیز می باشد.  این درمان حدود 1سال به طول می انجامد. هپاتیت B قابل پیشگیری است. ارتباط جنسی محافظت شده (استفاده از کاندوم) و پرهیز از استفاده مشترک سرنگ و استفاده از واکسن آن برای جلوگیری از خطرات احتمالی در مراجعه به دندان پزشکی و یا آرایشگاه توصیه می گردد.

 

هپاتیت C :

این هپاتیت توسط ویروس هپاتیت C ایجاد می شود که معمولا از طریق خون منتقل می گردد. استفاده از فراورده های خونی آلوده، استفاده از سرنگ افراد آلوده به هپاتیت C، تماس محل بریدگی با مواد آلوده به هپاتیت C از عوامل انتقال بیماری هستند. آلودگی افراد از طریق وسایل آلوده در آرایشگاه و سوزن های خالکوبی آلوده یا تیغ ریش تراش، مسواک و یا روابط جنسی غیرمحافظت شده مشاهده شده است. هیچکس از طریق عطسه، سرفه، دست دادن، بوسیدن، ظرف غذای مشترک، شنا در استخر و توالت های عمومی به هپاتیت C  مبتلا نمی شود. بیمار ممکن است سال ها متوجه آلوده شدن خود نباشد و ویروس را در کبد خود نگاه دارد. هپاتیت C  یک بیماری مخفی است و می تواند منجر به سیروز در کبد شود. علائم بیماری خستگی، ضعف، درد عضلات، تهوع، عدم اشتها و یرقان می باشد ولی ممکن است هیچکدام ازاین علائم هم در بیمار دیده نشود. هپاتیت C واکسن ندارد ولی درمان دارد. در دنیا 6 نوع هپاتیت C هست که بعضی از انواع آن به درمان بهتر جواب می دهد برای همین ممکن است پزشک درخواست آزمایش  HCV-genotype نماید تا نوع ویروس هپاتیت C را معلوم کند. همچنین شروع درمان به تعداد ویروس نیز بستگی دارد و به همین دلیل ممکن است پزشک درخواست آزمایش HCV-viral load را نماید. درمان درست توسط پزشک به دانستن نوع و تعداد ویروس هپاتیت C ارتباط دارد. این آزمایشات در گروه آزمایشگاه های دکترنژاده به صورت روزانه انجام می گردد.

نظرات (2)
سمیه فرهادیJuly 30پاسخ
بسیار مقالات خوب و ارزشمندی در اختیار عموم قرار میدین واقعا عالی هستین موفق باشین.
nejadehlabJuly 30پاسخ
سپاس از شما

پیام بگذارید