پیشگیری بهتر از درمان است ( چک اپ )

2021-07-05
گروه آزمایشگاه های دکتر نژاده

اهمیت مراجعه به آزمایشگاه تشخیص طبی فقط برای تشخیص بیماری و یا مراقبت از روند بهبود بیماری ها نیست. در تمام کشور های پیشرفته برای جلوگیری از ابتلاء به بیماری های کشنده چون سکته قلبی، سرطان پستان، سرطان دهانه رحم، سرطان پروستات و یا جلوگیری از کارافتادگی کلیه ها و انجام دیالیز، بررسی غده تیروئید که کنترل خیلی از اندام های بدن را عهده دار است، اختلال آب و الکترولیت ها در ارتباط با فشار خون، وضعیت استخوان ها در ارتباط با کلسیم و ویتامینD، سرطان روده و خون مخفی در مدفوع و نیز ابتلاء به ایدز و هپاتیت آزمایشات خاص تحت عنوان چک آپ (Check up) در گروه های مختلف سنی و بخصوص از 45 سالگی به بعد توصیه می گردد. انجام آزمایشات چک آپ برای حفظ گوهر سلامت که از هر ثروتی با ارزش تر است می باشد. آزمایشات چک آپ سطح یک بشرح زیر می باشد:

CBC یا شمارش کامل سلول های خون:

عبارت است از بررسی آزمایش کلی خون از نظر سرطان های خون، عفونت و التهاب، کم خونی، پر خونی و کمبود پلاکت که نقش در انعقاد دارد. انجام این آزمایش در تمام سنین ضروری است.

FBS و  HbA1C یا آزمایش قند خون ناشتا و قند سه ماهه:

امروز بیماری قند (دیابت) بلای جوامع مدرن گردیده است، پرخوری و کم تحرکی دو عامل مهم در ابتلا به این بیماری بوده و این دو آزمایش در جهت تشخیص اولیه دیابت که می تواند کلیه ها، قلب و بقیه اندام ها را گرفتار کند می باشد.

UREA , CREATININE , URIC ACID یا اسیداوریک ، اوره و کراتینین:

جهت بررسی وضعیت تصفیه کلیه ها از سموم و مواد زاید می باشد، همچنین ابتلا به نقرس را مشخص می کند. در صورت کم کاری کلیه ها این موارد در خون افزایش می یابد.

Ca , P , ALK یا کلسیم، فسفر و الکالن فسفاتاز:

برای بررسی وضعیت استخوان ها و کارکرد کلیه در ارتباط با استخوان هاست. ALK همچنین بعنوان یک عامل بررسی سرطان (تومورمارکر) شناخته شده است.

SGOT , SGPT یا آنزیم های کبدی-عضلانی:

آنزیم های کبدی هستند که برای بررسی و گسترش وضعیت کبد مورد توجه قرار می گیرند. بعضی اوقات بدون هیچ علامتی ما گرفتار بیماری کبد هستیم و سالها بعد مشکلات غیر قابل بهبود آن بروز می کند. همچنین در تشخیص کبد چرب ارزش حیاتی دارند.

TSH , FT4 , FT3, Anti-TPO یا آزمایشات تیروئیدی:

غده تیروئید عامل کنترل تمامی غدد و اندام هاست. کم کاری تیروئید بیماری شایع در ایران بوده و عوارض زیادی از جمله بی حالی، خستگی، افسردگی، و چاقی دارد. همچنین پرکاری تیروئید که باعث لاغری، ضعف و طپش قلب می گردد. در هر دو صورت باید برای جلوگیری از توسعه بیماری تشخیص زودتر انجام گیرد.

یکی از شاخص های آزمایشات تیروئیدی Anti-TPO  می باشد، بخصوص در کم کاری تیروئید که توصیه شده اگر بالای 35 سال این تست مثبت باشد باید هر 6 ماه از نظر کم کاری تیروئید بررسی گردد.

U/A , U/C یا آزمایش کامل و کشت ادرار:

دستگاه ادراری مهم ترین بخش از بدن برای دفع سموم و مواد زاید می باشد. هر اشکال کوچکی ممکن است باعث گسترش بیماری و تخریب کلیه ها و در نتیجه نارسایی کلیه و دیالیز گردد. همچنین عفونت های ادراری معمولا در دختران و خانم ها بدون علامت هستند که با انجام سالیانه آن در واقع دستگاه ادراری را مراقبت می نمائیم.

S/E (OP & OB) یا آزمایش میکروسکوپی و خون مخفی در مدفوع:

بررسی آزمایش مدفوع برای وجود یا عدم وجود انگل ها و عوامل بیماریزا در دستگاه گوارش ضروری است همچنین بررسی OB یا خون مخفی در مدفوع یکی از مارکرهای کنترل سرطان روده است که در جوامع مدرن پس از 50 سالگی سالیانه توصیه می گردد تا در صورت وجود پولیپ یا شروع سرطان روده تشخیص لازم داده شود.

FANA , RF , CRP یا آزمایشات رماتیسمی:

بیماری های رماتیسمی از بیماری های شایع پس از 35 سالگی بخصوص در بانوان است. آزمایشات فوق قادرند ظهور این بیماری ها را نشان دهند بخصوص FANA که با روش منحصر بفرد ایمنوفلورسانس کمپانی Euroimmun آلمان می تواند تا 100آنتی بادی بر علیه بافت های بدن را مشخص نماید

PSA یا آزمایش اختصاصی پروستات:

سرطان پروستات پس از سرطان معده مهم ترین عامل مرگ و میر آقایان در بین سرطان ها بوده و تشخیص بموقع آن موجب زندگی طبیعی و عدم تشخیص آن موجب مرگ و میر در همان سال های اول می گردد. توصیه شده آقایان پس از 45 سالگی هر سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

HPV genotype, Pap smear یا پاپ اسمیر و پاپیلوما ویروس:

سرطان دهانه رحم پس از سرطان پستان و ریه سومین عامل سرطان در خانم ها بوده که می توان با انجام این آزمایش ها از بوجود آمدن و گسترش آن جلوگیری به عمل آورد. برای خانم های 30 سال به بالا توصیه می شود هر 5 سال آزمایش تعیین ژنوتیپ های خطرناک HPV را که عامل سرطان دهانه رحم می باشند را انجام دهند.  پاپ اسمیر بمدت 3 سال و هر سال انجام گردد و درصورت طبیعی بودن نتیجه آزمایش از آن به بعد هر 5 سال تکرار گردد.

آزمایشات سطح 2: برای بررسی ناقل بودن هپاتیت B و یا ایمنی به آن و نیز ابتلاء به هپاتیت C و یا ایدز (HIV) حداقل یکبار بهتر است فرد سابقه خود را در این مورد بداند و بخصوص در خانم های باردار یا افرادی که قصد ازدواج دارند و یا افرادی که در معرض بیماری ها و شرایط خطرناک بهداشتی هستند توصیه می گردد آزمایشات سطح 2 انجام گردد.

آزمایشات سطح 3: سکته قلبی مشکل جوامع امروزی است. عدم تحرک و نداشتن ورزش، پرخوری و غذاهای چرب به همراه استرس، کشیدن سیگار و عوامل ژنتیکی و محیطی شرایط نامناسبی را برای رگهای مهم بدن و از جمله قلب فراهم می نماید. بهتر است پس از 30 سالگی هر 10سال یکبار آزمایشات سطح 3 بخصوص در افراد با ریسک بالا انجام گردد.

علاقمندان گرامی ،

گروه آزمایشگاههای دکتر نژاده به شما توصیه می نماید سالیانه آزمایشات چک آپ (Check up) سطح یک و هر 5 سال سطح دو (ویژه هپاتیت و ایدز) و برای بررسی وضعیت خطر سکته قلبی هر 10 سال یک بار بخصوص برای افراد سیگاری و یا دارای چربی خون بالا و یا سابقه سکته قلبی در افراد درجه یک و دو خانواده آزمایشات سطح 3 سلامت را پس از 40 سالگی انجام دهید.

سطح سه (هر 10سال)

پانل بیماری قلبی

سطح دو  (هر 5 سال)

پانل هپاتیت و ایدز

سطح یک ( سالیانه)

چک آپ عمومی

Apo A

HBs-Ag CBC

Apo B

HBs-Ab

FBS-HbA1C

CRP-hs

HBc-Ab

Urea-Creat

LP(a)

HCV-Ab

Uric acid

Homocystein HIV-Ag

Chol-TG-HDL

cholestrol

HIV-Ab

Ca-P-Alkph

Triglycerides

خانم ها هر ( 3 سال) یکبار

SGOT-SGPT

HDL & LDL

HPV genotype

TSH-FT4

FBS, HbA1C

Pap smear

U/A-U/C

Uric acid

آقایان هر سال پس از 45 سالگی

CRP-RF

CHD-Marker

PSA

S/E (OP-OB)

FANA

Anti-TPO

 

پیام بگذارید